Ska du besöka en finare restaurang? Då är det viktigt att du har koll på vilka “vett och etikett-regler” som gäller. När du äter ute så äter du inte ensam eller enbart med familjemedlemmar som hemma i det egna köket. Här finns mängder med andra gäster runtomkring dig och även servicepersonal som förtjänar att du beter dig ordentligt och respektfullt när du befinner dig i restaurangen.
Vad som är vett och etikett för den ena behöver dock inte vara detsamma för en annan och därför har vi satt ihop en liten lista med vilka generella regler som gäller. Visst kan det låta ansträngt att behöva följa en beteende-plan, men sanningen är att det handlar om vanligt folkvett och att även personalen på restaurangen behöver hålla sig till en viss servicenivå för att ditt besök ska bli så bra som möjligt. Detsamma gäller naturligtvis för samarbetspartners som restaurangen använder sig av, till exempel Service Partner som erbjuder tjänster för storkök och erbjuder reservdelar av diverse slag.
Så fixar du restaurangbesöker
Du är inte ensam – Det här är kanske den självklaraste punkten, men även den viktigaste. Du är inte ensam när du äter på restaurang och har många andra människor omkring dig. Naturligtvis ska ni få ha roligt, men se till att inte vara för högljudda eller ha barn som springer runt. Det stör andra gäster.
Få kontakt med personalen – Många gör misstaget av att knäppa med fingrarna, vissla högt eller t.ex. knacka i glaset när man vill få kontakt med någon i personalen. Det är ett stort “no no”! På en professionell restaurang är serveringspersonalen utbildade till att snabbt reagera på en enklare handhöjning eller vinkning. Att söka ögonkontakt är också ett mycket bra sätt.
Kritik av maten – Ibland kan det vara så att man som gäst inte är nöjd med drycken eller maten. Det absolut sista du ska göra är att vara högljudd och skälla ut kock eller serveringspersonal framför andra gäster. Det är mycket ohyfsat. Sök ögonkontakt med serveringspersonalen och berätta diskret och lågmält vad du inte tyckte om. Majoriteten av alla restauranger kommer mer än gärna hjälpa dig för att få en nöjd kund. Du behöver inte gorma.
Be om notan i tid – Många ber om notan precis i samma sekund som de ska gå från restaurangen. Detta kan leda till onödig stress för samtliga partner. Det är helt okej att be om notan och sedan sitta kvar en liten stund. Se därför till att du ber om den i god tid. Önskar ni delad nota är detta också något som du bör informera serveringspersonalen i samband med beställning.
Ha koll på dina barn – Att barn låter mer än vuxna människor är ingenting som man kan komma ifrån, men är ni på restaurang får du göra ditt yttersta för att dina barn inte ska störa andra gäster. Det betyder att de inte ska springa runt i restaurangen, skrika eller på annat sätt bete sig störande mot personal så väl som matgäster.